23 december 2016

Deel dit op:

Bouwinvest heeft twee opkomende internationale kunstenaars gevraagd een uniek werk te maken op de tijdelijke bouwsteigers van The Olympic Amsterdam 1931 en 1962, de voormalige Citroëngarages bij het Olympisch Stadion.

In lijn met het internationale karakter en de rijke geschiedenis van The Olympic Amsterdam hebben de Engelse kunstenaar Joe Cruz en Canadese Leanne Shapton zich laten inspireren door sport en mobiliteit.

Joe Cruz haalt met zijn werk letterlijk de geschiedenis terug naar het heden door gebruik te maken van beelden van de Olympische spelen van 1928. Leanne Shapton, wiens vroege zwemcarrière als deelneemster aan de Canadese “Olympic Swimming Trials” nog steeds invloed heeft op haar huidige werk, verbeeldt het baanwielrennen. Hiermee verwijst ze zowel naar de origine van deze plek, als naar de toekomst.

Kunstwerk Velo – Leanne Shapton
Het werk is een vrije interpretatie van het wedstrijdfietsen en de architectuur van het velodrome. De kleuren van het velodrome zien we terug in het lichtbruin, blauw, zwart en rood. De vorm van de fiets / het fietswiel zijn geabstraheerd doormiddel van cirkels en halve cirkels, welke ook verwijzen naar de Olympische ringen en daarmee naar de historie van het gebied.

Shapton liet zich inspireren door het werk van Elsworth Kelly (momenteel te zien in Museum Voorlinden in Wassenaar) en meer specifiek door zijn “Drawings on a Bus”. In dit werk legt Kelly de beweging van schaduwen vast zoals hij die waarneemt vanuit een rijdende bus. Shapton draait dit om; veel van de kijkers op het plein zullen haar werk waarnemen terwijl ze in beweging zijn. Door het gebruik van abstracte vormen en kleur verbeeldt Shapton beweging, snelheid en vooruitgang.

Kunstwerk Jump – Joe Cruz
Cruz heeft met zijn werk het thema “AIM HIGHER” vrij letterlijk gevisualiseerd. De poolstokhoogspringer gefotografeerd in het stadion tijdens de Olympische Spelen in 1928 krijgt een nieuwe dimensie door de toegevoegde kleurvlakken. De springer lijkt letterlijk over het Noordgebouw getild te worden.

Deze kunstwerken zijn te zien van 23 december t/m 6 januari 2017.

“Wij hebben dit initiatief genomen omdat wij graag iets terugdoen voor de stad. Tijdens de bouw worden de kunstwerken afgewisseld met reclame uitingen van andere bedrijven. Dit geeft een levendiger beeld dan uitzicht op een bouwplaats. Ook zijn wij van plan andere kunstenaars de ruimte te geven voor een uitwerking van een levensgroot kunstwerk. Of dit een prijsvraag of een samenwerking met kunstinstelling wordt, is nog in onderzoek. Met de Oersoep in de passage op het Damrak hebben we gezien hoe goed kunst het doet in de openbare ruimte.”, aldus Bas Jochims van Bouwinvest.

Na de renovatie en deels nieuwbouw van The Olympic 1931 en The Olympic 1962 betrekken onder andere Pon Holdings, restaurant Neni, en het internationale sportmerk Under Amour de gebouwen.

The Olympic Amsterdam
De ontwikkeling van The Olympic Amsterdam 1931 & 1962 aan het Stadionplein staat symbool voor de revitalisering van het hele gebied. Het wordt straks een nieuwe bestemming voor Amsterdam; een plek waar je graag regelmatig naartoe gaat. Om te wonen, werken, winkelen, sporten, feesten en ontspannen. Een bruisend stadsplein, niet alleen voor de buurt, maar voor heel Amsterdam. Een omgeving die ruimte biedt voor grote events en internationale aantrekkingskracht heeft. Sport, mobiliteit en innovatie vormen daarbij steeds het uitgangspunt, kort samengevat in het motto voor het gebied: AIM HIGHER!.’

Peak Development is de ontwikkelaar en Lokhorst Bouw en Ontwikkeling realiseert de renovatie en nieuwbouw voor vastgoedvermogensbeheerder Bouwinvest. 


Foto: The Olympic 1931, zuidgebouw ontwerp Leanne Shapton


Foto: The Olympic 1962, noordgebouw ontwerp Joe Cruz

Meer lezen over The Olympic? www.theolympic.amsterdam

Nieuwsbrief